Friday, March 29, 2013

Sekilas Minda - Gayong dan Politik



Masa bergerak tanpa disedari. Trend pun sudah berubah. Setiap yang berlalu mendatangkan baik dan buruknya. Penglibatan Silat Seni Gayong didalam kancah politik tanahair ada pro dan kontranya. Jika dulu penglibatannya hanya sebagai mengangkat martabat Melayu dengan perlantikan pemimpim-pemimpin tertinggi kerajaan memerintah sebagai pemegang sandang kehormat dalam pertubuhan itu sendiri. Malah ada yang diberikan jawatan tertinggi dalam Gayong sebagai pimpinan tertinggi sebagaimana yang dikurniakan kepada Allahyarham Tun Abdul Razak, Allahyarham Tun Mustapha , sekadar menyebut beberapa pimpinan.

Sejauhmana penglibatan pertubuhan Gayong sebagai NGO yang berdaftar mestilah ada panduannya. Telah nyata pertubuhan Ngo tidak akan terlibat dalam sebarang aktiviti politik. Dinyatakan juga dalam perlembagaan pertubuhan sebagai badan bebas yang menjalankan aktiviti persilatan budaya bangsa Melayu.

Sekadar Gambar Hiasan

Penglibatan secara terang-terangan mungkin boleh mendatangkan impak yang besar keatas pertubuhan NGO ini. Persoalannya yang bermain dalam minda, apakah pulangan yang diterima oleh ahlinya? Ataukah ianya hanya pulangan untuk golongan tertentu sahaja.

Apapun tidak dapat dinafikan penubuhan asal Gayong ada kaitnya dengan politik. Pada masa itu perjuangannya adalah untuk bangsa Melayu dan sesuailah dengan zaman itu. Zaman perjuangan mencapai kemerdekaan dan meletakkan bangsa Melayu ketahap yang tertinggi setelah sekian lama dijajah pemikiran ,budaya dan sosio kehidupannya.

Jika sekarang apakah matlamatnya pula? Suatu perkara yang perlu diperdebatkan agar perjalanan pertubuhan yang sekian lama dapat dinikmati bersama oleh ahlinya yang terdiri dari pelbagai bentuk pemikiran.

Apa salah jika kita gerakkan sumber intelek ahli Gayong yang ramai ini untuk memajukan Gayong secara ilmiah tanpa melibatkan diri secara telus dalam sebarang aktiviti kepolitikan.

Tidak dapat dinafikan dimana sahaja perlukan penglibatan politik tetapi sejauhmana kebijaksanaan kita mengendali dan mentadbirkannya menjadi ukuran kita sebagai badan NGO. Terlalu banyak ruang untuk dilihat dan dikaji agar tindakan pimpinan tidak mewujudkan jurang pemikiran dikalangan ahli.

Oleh itu saranan agar pengendalian pentadbiran Silat Seni Gayong digerakkan berlandaskan perlembagaan sebagai  NGO patut dikendalikan dengan lebih bijaksana.Bersama kita menyumbangkan kaedah yang terbaik untuk keharmonian dan kesejahteraan  Silat Seni Gyaong kita ini.

Semoga kita semua diberkati.


Wednesday, March 27, 2013

Kupasan Rahsia Amanat Gayong Bahagian 1



Jikalau kita meniti tawarikh kerajaan Melayu lama samada Srivijaya,Dharmasraya,Melaka kita dapati kewujudan sikap,sifat,perangai,tabiat dengki, khianat,tamak,irihati gilakan kuasa menyebabkan salah satu sebab runtuh dan ranapnya kerajaan Melayu itu.

Adakah ini memang sudah menjadi adat resam tabiat Melayu? Mungkin ya dan mungkin tidak, yang pastinya mungkin sudah menjadi budaya peradaban Melayu itu sendiri. 

Pesanan ini juga diterapkan dalam Silat Seni Gayong sebagai amanah atau amanat dan ingatan akan betapa bahayanya sikap,tabiat,pemikiran,sifat sedemikian.tetapi berapa ramai kita yang betul mendalami dan menyelaminya agar dapat mengawal diri melawan nafsu kita sendiri dan mengelakkan perkara ini meresap kedalam tubuh badan kita sehingga boleh memusnahkan cahaya  gemerlapan malap ditelan budaya ini.

Kekadang kita mahu menegur,menasihati,menyampaikan  agar saudara seGayong kita tidak sesat dalam perjalanan tetapi kekadang penyampaian kita itu tersasar dan menuju kearah jalan nafsu kita yang negatif.Agak sukar sebenarnya tetapi tidak mustahil jika pokok yang ada dalam diri kita akarnya kuat berimbun memandu kita kejalan yang diberkati.Permasalahan juga timbul jika pokok yang hendak kita siram merasakan yang mereka sudah cukup bekalan air yang mencukupi. Apa pun sikap give and take, open minded, taking consideration,discussion with a good manner,accepting fault dan pelbagai lagi boleh dijadikan sebagai sandaran panduan pembaikan diri.




Kalau kita perhati dan kaji bait-bait pantun amanat Gayong mungkin kita akan mengklasifikasi kan pelbagai makna atau kefahaman mengikut fahaman kita sendiri atau pun yang dkongsikan oleh pendapat lain. Penyampaian disini adalah apa yang penulis fahami setelah penerangan dari guru suatu ketika dahulu.


                                    Jangan tepuk susu didulang,
                                   Anak harimau tak dapat menyusu,
                                   Janganlah pechah rahsia hulubalang,
                                   Nanti rimau hilang kuku.


Dalam dua baris yang pertama maksud yang hendak disampaikan adalah susu. Kenapa susu? Apa kena mengena susu ini ? Alkisahnya susu ini dalam Silat Seni Gayong adalah simbolik kepada langkah yang diajarkan . Maksud langkah yang diajar itu adalah wajib dikekalkan, jangan ada yang menokok tambah kononnya agarnya kelihatan sempurna. Walhal rahsia langkah itu sudah ada Cuma faham,tahu ,sebati atau tidak sahaja menjadi persoalannya.Apabila terpesong,sumbang,salah langkah Gayong ini akan menyebabkan kaedah penyampaian telah lari dari asalnya dan ianya akan melahirkan anak-anak Gayong yang tidak pandai berburu.

Diteruskan dalam dua rangkap akhir, menekankan rahsia susu itu agar dijaga dan penyampaian langkahnya tepat,asli. Hendaklah dengan penuh dikawal disimpan rahsia itu agar tidak terlepas pada yang tidak amanah dan bertanggungjawab agar bisa rahsia memburunya itu dijaga dan amanahnya dipegang dengan taat setia tanpa berbelah bahagi.


                                 Jangan tepuk darah didulang,
                                Anak harimau mencari ibu,
                               Jangan pechah mentera hulubalang,
                               Nanti harimau hilang asu,


Dalam baris pantun amanat seterusnya apa yang hendak disampaikan pada dua rangkap pertama adalah ibu. Kaedah memburu  dalam keluarga harimau diajarkan oleh ibu. Betapa pentingnya ibu itu disini dalam pengertian Silat Seni Gayong. Apabila berlaku kesilapan dalam pemburuan, anak harimau akan mencari ibu yang telah mendidik tentang kaedah memburu itu untuk mendapatkan nasihat dan pandangannya.Ibu dalam mendidik selalu menyampaikan pesanan agar rahsia yang diajar petua,amalan dan sebagainya disimpan dengan baik dengan amanah supaya bila melakukan pemburuan ngerinya taring itu mendatangkan gerun pada masa pemburuan dilakukan

Ini bersesuaian dengan apa yang disebutkan dalam sumpahan hulubalang harimau yang disampaikan pada penulis suatu ketika dahulu oleh yang amat dikasihi Almahum Dato Meor Abdul Rahman. Demi menjaga amanahnya maka tidak dapatlah dikongsikan disini secara bertulis,

Sekadar berkongsi serba sedikit apa yang tersirat dalam amanat tersebut serangkap dua agar menjadi pembuka minda kita semua.Akhir kata sesama kita mengingati dan semoga kita semua diberkati.



Saturday, March 23, 2013

Kekeliruan Bendera Gayong



Panji Gayong , jarang sekali dapat kita lihat berkibar. Kekadang kedapatan kibaran dalam majlis tertentu dan juga bergantung pada gelanggang penganjur. Tetapi didalam alam maya kedapatan banyak sekali model bendera ini. Mana satu yang patut kita gunakan pun kita masih keliru tentangnya. Setiap kali ada sahaja kesilapan yang kita lakukan seolahnya kita tahu mana yang asal. Masih lagi kesalahan ini berulang dan tiada siapa menegur akan keaslian rekabentuk bendera Gayong ini.

Disisni saya paparkan beberapa bendera yang menjadi kemegahan Silat Seni Gayong yang saya temui didalam alam media elektronik ini.

 SENARAI BENDERA DIBAWAH ADALAH TERSASAR DARI REKABENTUK ASALNYA :





DIPAPARKAN JUGA BENDERA ASAL SILAT SENI GAYONG :

PERHATKAN DENGAN JELAS BENDERA ASAL SILAT SENI GAYONG DI BALAI ADAT SILAT SENI GAYONG DI TAIPING


Warna bendera tetap sama tetapi susunan jalur serta rekabentuknya sahaja yang tersasar dari asal. Harapan semoga pembetulan dapat dilakukan agar keaslian bentuknya kekal dan menjadi lambang panji-panji Gayong yang kita sanjungi dan sayangi. Bersama kita berjuang mengekalkan keaslian Silat Seni Gayong ni , bukan sahaja benderanya malah apa sahaja yang berkaitan dengannya.

Semoga kita semua diberkati.

Thursday, March 14, 2013

Seni Harimau Kumbang




While searching what topic to be share, with all the interest Silat Seni Gayong readers seeking for the knowledge, I was asked by some anak Gayong to write about Seni Harimau Kumbang. To fulfill his request here is what I was told about this art. 

What is Seni Harimau Kumbang?

Seni Harimau Kumbang is another art of the cat family, of techniques using all natural tools of the human body to apply striking and the blows are targeted to the nerve point. A striking leaving no blood and leave the prey lying stiff dead. Also known as Pukulan Maut Harimau Kumbang, these devastating striking techniques are rarely discussed and talk among the practitioners.

There are 21 techniques of this art where number 21 represent the hulubalang, an old Malay custom in numbers. It represent as well 21 steps of the famous Malacca warrior. Although the target areas are based on the nerve point, Seni Harimau Kumbang or Pukulan Maut Harimau Kumbang also targeted to the joint of the body using all the tools possible. The techniques are done with full agility, full accuracy that will destroy the aggressor rapidly.

Sekadar Gambar Hiasan

Seni Harimau Kumbang is a techniques starting with a knuckle or in Gayong terms as emas sepukal with a counted distance of making the blow a deadly whether by hard or soft. It is a technique of cunning movement and a speed of untouchable between each of the continuous application.

Pukulan Maut Harimau Kumbang is a technique with an attack high and low, leaping and turning, and target vulnerable area in a high speed pursuit. It is rarely demonstrate and rarely taught among the practitioners. A well knowledgeable guru has this knowledge and maybe it is not time to share with their student or maybe has been share only to the loyal student.

There is a terms or name on each techniques such as Terkam Harimau,Sepak Harimau and so on.  For an example of the techniques, foot forward applying emas sepukal ,sambar jerung,humban mayat, silang dayong ( not a complete application set of movement). I share this with the not complete terms in the movement purposely because to preserve the secret of the art. For those who are interested of knowing you may have to visit, to learn from the guru that still preserve this knowledge.

The best mode of understanding this art is feeling the techniques by itself. Reading is a method to open the mind for a better understanding. I hope with this exposure will keep us the phase of understanding more of our beloved art. Until then happy seeking and training.

Semoga kita diberkati.

Tuesday, March 12, 2013

Pecahan Tapak Satu Perkongsian




Terhenti langkah seketika, teringat kembali saat berlatih dahulu,kini dan selamanya.Topik yang hendak dikongsikan adalah mengenai pecahan. Setelah kita mempelajari perkara asas Silat Seni Gayong, pemahaman kita diteruskan dengan pecahan tapak.

 Apakah pecahan tapak ini? 

Pecahan tapak ini adalah satu kaedah pemahaman tentang aspek olahan gerak laku dari kaedah pembelaan dalam konteks falsafah Silat Seni Gayong. Apa yang perlu difahami disini adalah tentang Tapak Gayong ini.Ada kaedah mengenal pasti akan pola Tapak Gayong ini,bukan dengan mudah untuk memecahkannya. Tidak menjadi persoalan jika masih juga ingin memecahkannya tetapi keaslian tapak tersebut akan hilang dan keberkesanan pola seterusnya akan pudar.

Amat mudah untuk memecahkannya tetapi jika tiada pemahaman akan menjadi sukar sepenuhnya dan ianya akan menjadi sumbang. Bukan sahaja sumbang dari segi langkah sahaja malah ia akan berkait dengan pukulan maupun kuncian yang bakal kita lakukan.

Sekadar Gambar Hiasan

Pemahaman formula tentangnya adalah amat penting dan kata kekunci itu menjadi panduan kepadanya.Kita mengambil contoh dalam melakukan Seni Tapak Kunci Mati yang dinamakan sebagai Sawa Berendam.Kita mudah mengaplikasikannya mungkin ,kerana latihan yang kita sering jalankan,

TETAPI apabila melakukan pecahan kuncian ini adakah ianya menepati piawaian asas yang ada padanya. Langkahnya,tangkapannya,kunciannya,jaraknya, kaedah memusnahnya dan itu dan ini. Hanya yang diberi kenal manikam sahaja berupaya melakukannya kerana SENI pemahaman Gayong itu telah tersemat dijiwanya.Ibarat tersematnya lambang naga disisi kiri bajunya.

Ada satu kaedah yang amat penting dalamnya yang mana perlulah dicari dari guru yang arif tentangnya.Tulisan ini sekadar pembuka minda buat yang mencari agar dapat kekal keasliannya. Dalam erti kata melihat sekali sahaja lenggoknya kita sudah dapat mengenal pasti keasliannya dan kalaulah ianya sudah jelas aslinya tindakan susulan seperti kuncian dan pukulan tidak akan dapat kita sangkal lagi dan pastilah asli juga jadinya.

Kesilapan yang kerap dilakukan adalah kerana fahaman kita yang sejengkal hendak dijadikan sedepa. Kaedah aslinya kita masih kabur masih tercari-cari dan tertanya-tanya. Apabila ini berlaku maka perbuatan kita itu akan hilang nilai-nilai Seni Gayongnya.Mungkin kita berasa puas hati atasnya tetapi pada dasarnya ia tersasar dari formula rahsianya.

Kalau sudah mengenalnya tidak akan ada nada negatif malah boleh duduk serumpun bersama memeriahkan suasana lengok langkah bersahut bersambut.

Semoga kita semua diberkati

                                                  Lenggok langkah tarinya,
                                                  Kelek kekanan disedarinya,
                                                  Sepi sunyi asyiknya,
                                                  Qiam,fana lagaknya.

                                                  Dalam huruf duduknya,
                                                  Huruf tujuh jadinya,
                                                  Bertitik sudah tandanya,
                                                  Supaya mengenal asalnya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...