Sunday, November 13, 2011

Gayong Kin



Kumbang Hitam and Tiger Singapura

Gayong Brotherhood

As scrolling through my photo collections I come across an old photo when visiting Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia Bahagian Negeri Perlis. The treatments are overwhelming and a great brotherhood ties.

We were brought to their training centre and there we met a man known as “Singapore Tiger”. A man standing tall with a high spirit and enthusiasm, sacrifice for the art he loved Silat Seni Gayong. A man no stranger to me and that man was Cikgu Nordin Abdul Rahman, who started learning Silat Seni Gayong in the fifties at Gayong School, Singapore.

It was a belt congregation ceremony for the practitioner who has flying colours on their previous grading. The event started with a simple demonstration from the students. Some movement and Bunga Tanjong were presented during the opening ceremony. The movement are gracefully applied and show the unity of all the students involved.

A black panther and a tiger sat together with a very strong sense of fraternity and the true fraternity of Silat Seni Gayong. A model should be follow by all of the Gayong families.

I was honoured to present a certificate of appreciation to the members’ involved.  Which I will remember as memories in my odyssey and the brotherhood ties and respect that should be kept forever no matter where we are.


Seni Gayong seni asli,
Turunan wali sakti,
Marilah kita bersatu hati,
Agar kita diberkati.


Friday, November 11, 2011

Adat Dan Tertib Bergelanggang

Kita sering melihat atau mengalami sendiri pengalaman membuka atau menutup gelanggang. Tetapi tahukah kita dalam melakukannya ia mempunyai  3 kaedah? Apa yang sering kita lihat adalah tertib pembukaan gelanggang secara bulatan. Ianya sering dilakukan dimana-mana gelanggang Silat Seni Gayong.

Tertib atau kaedah ini terbahagi kepada tiga :

1)      Kaedah membuka atau menutup gelanggang dalam bulatan atau lingkaran. Kaedah atau tertib ini sering dilakukan kita. Apabila melakukan tertib ini , semasa membuka gelanggang senioriti diambil kira. Bagi yang paling senior hendaklah berada disebelah kanan gurulatih yang mengajar semasa membuka gelanggang . Perkara yang sebaliknya dilakukan semasa menutup gelanggang , iaitu yang paling kanan tahapnya dalam gelanggang akan berada disebelah kiri gurulatih yang bertugas.

Jika didalam gelanggang itu tiada yang kanan , semua pelatihnya adalah baharu , maka ketika itu pelatih wanita diambil sebagai yang kanan sekali kerana pelaith wanita akan menjalankan perlimau seni.


2)      Kaedah yang seterusnya adalah kaedah dalam barisan atau bentuk dam. Kaedah ini dilakukan apabila pelatih dalam jumlah yang ramai. Gurulatih yang bertugas akan berada di hadapan manakala pelatih yang kanan mengikut peringkat bengkong akan berada dibelakang.Begitulah susunannya mengikut peringkat masing-masing.


3)      Keadah yang terakhir dalam tertib membuka dan menutup gelanggang adalah kaedah “U” atau ladam kuda. Kaedah ini mengikut ceritanya dilakukan diatas kapal semasa pelayaran. Gurulatih yang bertugas akan berada ditengah manakala pelatih yang paling  kanan akan berada disebelah kanan gurulatih semasa membuka gelanggang. Apabila menutup gelanggang, pelatih yang paling kanan akan berada disebelah kiri gurulatih.


Kesemua tertib dan kaedah ini diakhiri dengan salam Gayong selepas setiap latihan.Didalam menjalankan kaedah salam ini pesilat yang telah diatur sebelum dan selepas bergelanggang akan mengikut turutan dan peringkat masing-masing bersalam hingga selesai.Gurulatih akan menjadi orang yang terakhir sekali pelatih bersalam.

Jika dilihat dan diamati dari tertib ini ia mengajar anak-anak Gayong menghormati antara satu sama lain, berdisiplin , mengelak sengketa selepas latihan dan mengeratkan silaturahim .

Seni Gayong seni asli ,
Naungan dari empunya diri ,
Hikmat zahir dengan sendiri ,
Moga kita  diberkati.

Tuesday, November 8, 2011

Dreams Of The Founder

Dato Meor Abdul Rahman With Michael Blazer From USA

Silat Seni Gayong has been exposed internationally in the early seventies. It was interviewed by Don Dragger in that era and the article was published in Black Belt magazine. Since then many international practitioner in martial arts came to exchange view. Just name a few, Michael Blazer, Jang De Jong, met the founder to get info of what Silat Seni Gayong concept and philosophy.

In the seventies we can see the development of Silat Seni Gayong rapidly in spreading it wings internationally.  A martial arts practitioner from Tunisia, Mohamed Moncef Warghi came in the late seventies. Follow by Hichem AlJasser from Kuwait in 1988, together with Lutfi Al Kehri from Tunisia. The flow until today Joel Champ and Jen Para from USA, Wadie Zoghlamy from Tunisia, Yahya Al Am from Syria, Moussa Teemul from Mauritius and many more from various countries to seek and learn Silat Seni Gayong.

In early tide the student which learned Silat Seni Gayong does not spread the name under Gayong but mixed the art with their previous knowledge. Things change in the late nineties where the entire international student spread it under the same banner Silat Seni Gayong.

Earlier Silat Seni Gayong Was Not Under Gayong Banner..MIxed With All Type of Martial Arts..Using The Logo of Silat Seni Gayong ..This articel is in the seventies.

Now days we can see Silat Seni Gayong everywhere, in the UK, Ireland, France, USA, Syria, Mexico,  Spain, Belgium, Australia, Moscow, Tunisia, Mauritius. We should be proud; all of the countries uplift the same flag, the flag of Silat Seni Gayong. 

Dato Meor Abdul Rahman With Jan de Jong From Australia

That was the dream of the late founder, spreading Silat Seni Gayong internationally. Salute to all the instructors involved intentionally or not of making this dream comes thru.

If he is still alive today Dato Meor Abdul Rahman will be smiling proudly to see this development. AlFatihah.

What benefit does the organisation particularly and Malaysia indirectly received from this? The popularity, the sharing of the Malay culture, ambassador of the art of Malaysia and the most important things is that we make our country proud from what we have generate helping promoting our country internationally in our own way.

All the while we have been doing this on our expenses and its time the authorised body govern should put a hand in helping promoting this culture. The cooperation between the NGO and the government body concern should play a bigger role in ensuring it as a tool to promote Malaysia.

Nevertheless I pray to Allah AlMighty may we have united internationally and locally spreading the art of Silat Seni Gayong with all the blessing and with harmony and prosperous brotherhood.

Long Live Silat Seni Gayong.

Sunday, November 6, 2011

Bersatu..Bersatu...Bersatu




Macam- macam ada ? Teringat ..itulah ungkapan dari satu iklan dalam TV Astro. Begitulah juga dalam Silat Seni Gayong... kita sebagai yang menjadi pemimpin ini memang menjadi perhatian setiap orang, kira macam artis gak lah! Setiap langkah kita itu mendapat atau memberi info penilaian samada negatif atau positif.

Kekadang tindakan kita itu yang disalah ertikan oleh pemerhati. Mula lah semua nak dikautnya, hal peribadi terutamanya akan menjadi gossip paling hangat. Emmm..saya tak faham kenapa begini?? Mulalah dijadikan isu sebagai senjata untuk menjatuhkan ... lebih kurang macam parti politik. 

Sepatutnya kita lebih rasional dalam berfikir dan menilai dan kalau pun kita tidak boleh berbuat sedemikian apa salahnya jadikan diri kita ini “thinking more positively”.

Mungkin itulah lumrah manusia, walau segunung kebaikan yang dilakukan tapi kerana setitik yang mereka bersalahan maka jatuhlah hukum maka keluarlah isu itu dan ini. Hilang segala timbangan hasanah yang pernah dilakukannya.

Kenapa kita tidak boleh berfikiran positif? Kenapa mesti ada hasad dengki? Kenapa mesti ada khianat? Kenapa mesti ada dendam? Kenapa ..kenapa dan kenapa sentiasa akan bermain dalam minda.

Apabila terlalu berlanjutan ia akan jadi sengketa..mulalah tidak berkenan dengan itu dan ini. Berlarutanlah sampai masa yang kita tidak akan dapat jangkakan. Mulalah merasa tidak selesa diatas segala yang dilakukan atau dilhat. Mungkin ini sudah menjadi lumrah alam ini. 

Entah... tidak tahu apa yang nak diperkatakan tentang ini..samada lumrahkah ? atau kita yang tidak menggunakan akal yang dikurniakan dengan sebaiknya.

Ga..Alif..Wau..Ya..Nga..itulah ungkapan Gayong yang membawa pengertian genggam ..angkat..yakin ..waras...ngeri. Tapi ! tanya diri kita sendiri dimana rasionalnya ungkapan ini jika waras disitu kita tidak dapat jalankan sebagaimana yang difahami. Mungkin kita sendiri silap memahami waras itu sendiri ..hanya kita yang tau!

Apa pun yang terjadi marilah kita semua menilai dengan sebaik-baiknya jangan kita silap membuat hukuman kerana terlajak perahu boleh undur tetapi kalau terkecewa hati dan perasaan ..itu yang akan hilang segalanya. Kita sayang semua dan marilah kita berkasih sayang semula agar Silat Seni Gayong yang kita cintai ini sentiasa dalam ceria perjuangan.


Bersatu..Bersatu..Bersatu


Saturday, November 5, 2011

Salute




I salute for those who have sacrificed their time and money, family and career with all their great effort to spread Silat Seni Gayong. This great credit goes to all whether in Malaysia and internationally.

For those who had done a gob job back home, keep up the good phase and for those in other country should do the same time. Being back home at the heart of Silat Seni Gayong homeland the atmosphere is different when an effort made for spreading the art. The only think that must be bear in mind back home is ignoring the politics in the organisations whether individual politics or so on. 

Environment if compare to spreading Silat Seni Gayong in overseas the conjecture is different. The cost of doing it here are more expensive then we think. The standard of living, the legislation and the culture, the people and all things need you to be strong when paddling for the success.

Nobody helping you here, only who with any means doing things for the successful of the organisation and the art. Nobody knows what really happened, what people notice is that Silat Seni Gayong been spread. Salute again to all the instructors on their effort.

For those who been a strong supporter for this art should also been salute, without them things won’t work. As the philosophy of Silat Seni Gayong : ” doing things together of making sure for the success”.

We might have different understanding in many ways but we do have one target, is making sure our art are been uplifted to a standard that meets the requirements.

With all the blessing on this Eid Adha , I wish all the directly involved and not, stay in line for upholding  our beloved Silat Seni Gayong . This message goes to all of Silat Seni Gayong practitioner internationally.

Thursday, November 3, 2011

Pertabalan Dalam Silat Seni Gayong


Pertabalan Arwah Cikgu Siti Kalsom Dan Arwah Razali Salleh Pada Tahun 1989

Pertabalan dalam konteks Silat Seni Gayong adalah pengurniaan sandang-sandang samada berjawatan mahupun kegurulatihan mahupun adat. Sebagai contoh sandang adat dikenali atau digelarkan sebagai Waris Beradat manakala contoh sandang kegurulatihan adalah Khalifah Muda.Ada juga sandang yang dikurniakan kepada ahli-ahli politik atau penjawat jawatan dalam kerajaan atau orang yang berjasa kepada masyarakat. Kesemua sandang-sandang ini dikurniakan dalam majlis adat-istiadat yang amat dijaga tertibnya.

Pada masa hidupnya Arwah dato Meor Abdul Rahman , setelah siapnya balai adat di Taiping, segala majlis adat dijalankan disitu.

Dalam setiap penyampaian atau pertabalan disediakan alat-alat sebagai memyempurnakan majlis tersebut.Diantara alat-alat yang disediakan adalah:

Kumpulan Nobat yang bertugas memainkan nada sempena majlis pengurniaan pertabalan tersebut mengikut nada nobat yang ditentukan semasa tertib mengambil tapak majlis penyampaian.

Daun sambar yang disediakan sebagai alat untuk melakukan tepung tawar semasa penyampaian yang dilsapukan keatas bahu, kepala dan tapak tangan.

Sebilah Keris yang digunakan untuk menyatakan bahawa pertabalan itu telah dimasyhurkan. Keris ini diletakkan dibahu dan dicium setelah lafaz dilakukan.

Tepung tawar yang disediakan untuk menyatakan bahawa penerima dengan rasminya telah menerima penyampaian pertabalan tersebut.

Kemenyan yang dibakar semasa majlis itu untuk memberikan haruman yang boleh menceriakan suasana.
Sandang-sandang mengikut peringkat yang disampaikan.

Sebelum majlis dijalankan acara mengambil tapak untuk memohon izin menyempurnakan majlis dilakukan. Kemudian barulah dimulakan dengan mengikut peringkat penyampaian.Penerima akan diiringi dengan dua orang pengapit dikiri dan kanannya semasa mengadap untuk menerima pertabalan tersebut dan mereka akan disandangkan dengan anugerah masing-masing dibahu atau pun diletakkan diatas lengan. Semasa ini dilakukan peserta akan ditepung tawar dan diikuti dengan meletakkan keris dibahu dengan lafaznya dan diakhiri dengan ciuman pada keris. Kesemua proses ini diiringi dengan nada nobat pertabalan.

Setiap perserta yang menerima pertabalan ini hendaklah menjaga tata susila semasa memakai sandang tersebut terutamanya apabila mengangkat tanda hormat.Adalah dilarang mengangkat tanda hormat pada seseorang yang taraf sandangnya adalah lebih rendah dari pemakainya. Sekiranya ini berlaku maka secara automatik gugurlah martabat sandangnya dan majlis penyampaian perlu dilakukan semula.

Sekiranya penerima sandang ingin mengembalikan sandang yang diterima , satu majlis penyerahan perlu dilakukan dan ia hendaklah disertai dengan dulang yang bertutup dengan kain kuning dan sandang yang hendak dikembalikan diletakkan diatasnya lalu disampaikan mengikut tertibnya.

Apa pun kebanyakan tertib ini sudah tidak dijaga lagi kerana kemungkinan kekuranganya kefahaman tentang kaedah pertabalan yang sepatutnya. Oleh itu satu usaha untuk mengembalikan nostalgianya haruslah dilakukan agar ianya menjadi kesinambungan akan datang.


Dalam adat tersembunyi  rahsia,
Rahsia yang dijaga sealam dunia,
Pertabalan jangan disia-sia,
Agar kekal  hikmah yang mulia.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...