Friday, July 19, 2013

Sebutan DZAT Dalam Silat Seni Gayong



Dengan Bismillah mula dikata,mengingati kebesaran Allah yang mulia, ...begitulah sebahagian bait-bait pantun yang dicipta oleh Allahyarham Dato Meor Abdul Rahman sebagai panduan untuk anak yang bergelar Gayong. Bukan itu sahaja dalam latihan kita juga diarahkan untuk menyebut Dzat. Setiap pergerakan dalam persilatan dilatih menyebut Dzat ini. Mengapa kita tidak menyebut sahaja sebutan lain seperti beladiri lain. Apakah Dzat ini? Mengapakah ianya cukup penting dan menjadi amalan sebutan dalam setiap latihan? Apakah rahsia disebalik sebutan itu? Terlalu banyak persoalan diminda kita berkenaan dengan sebutan Dzat ini.Keterangan ini dikongsikan setelah diminta oleh seorang anak Gayong memberikan ulasan tentangnya.

Gambar Hiasan


Mari kita memahami apakah Dzat itu. Dzat adalah sebutan yang disebut makhluk atas penciptanya. Dzat disini adalah hakikatnya yang sebenar dalam penegasan terhadap tauhid yang sepatutnya setiap makhluk fahami. Dalam Silat Seni Gayong , Dzat yang menjadi sebutan dalam latihan, adalah untuk mengingatkan anak Gayong akan tauhid kepada Allah. Setiap latihan akan dimulakan dan dihentikan dengan bacaan AlFatihah,AlIkhlas dan Selawat. Sebutan Dzat ini tadi adalah kelangsungan dari bacaan pembukaan sebelum latihan bermula. Mengapa ianya begitu? Ini dapat diperjelaskan didalam Surah AlIkhlas yang diucapkan tadi. Surah yang hanya mempunyai empat ayat tetapi maksud Dzat atau hakikat Allah itu nyata disampaikan. Dzat yang Ahad yang tidak ada yang menyerupai apa sekali pun dari sebesar zarah hingga sekecilnya. Maka tauhid ini dilangsungkan pada pergerakan silat dengan sebutan Dzat untuk menyatakan bahawa segala Ahad itu hanyalah Allah tuhan semesta alam. Kita ini hanyalah hamba dan segala gerak dan kuasa itu adalah milikNYA.

Perlakuan dalam menyebut Dzat ini tadi disertakan dengan cara pernafasan.Nafas apa yang masuk dan yang keluar berserta dengan sebutan Dzat ini.Untuk mengetahui kaedah yang tepat perlulah mengadap guru agar diberi tunjuk akan jalannya.Kalau sudah memahami kaedah yang betul ,kita akan merasai suatu perubahan dalam setiap pergerakan yang kita lakukan.Dari kedudukan Alif, duduk dalam LamAlif dan bertapak dalam keadaan Ha, disertai sebutan Dzat dalam pernafasan yang betul menjadi pelengkap bagi pengamalnya.

Dimana keluarnya sebutan Dzat yang disebutkan ini semasa melakukan pergerakan. Sebutan Dzat ini datangnya dari dalam perut dan berhenti didalam dada semasa sebutan dilafazkan.Sebutan ini berhenti disitu, yang  keluar hanyalah bunyinya sahaja.Pada dasar ini maka saling melengkapilah sebutan,pergerakan dan pernafasan .Terlalu banyak rahsia yang tersembunyi disini yang perlu dituntut. Mentelaah hanyalah sebagi pembuka minda untuk memahami dan menyelam lebih dalam lagi.

Diharapkan dengan penerangan yang ringkas ini memberikan kefahaman, dan jalan yang terbaik ialah dengan berjumpa guru agar apa yang dituntut beroleh berkatnya.

Semoga kita semua diberkati.

Thursday, July 18, 2013

Silat - The Misunderstood By Some People



Silat as we know it, is an art of war or self defense of the Malay. Originated and circulate among the Malay Archipelago are sometimes misunderstood by some people. I was been thrown a questions by Gayong brother asking me on my opinion on these matter. As per my responds to his doubt , I explained that silat is more than that, silat is the way of life. The daily life that we had between the communities is silat, the dicipline is silat, the way to interact with people is silat. Everything is silat, and the concept and philosophies in Gayong, every each individual is silat no matter where you are. So silat is the nature way and we are categorized in the nature world of the creation. 

Specifying that silat is everything is part of Silat Seni Gayong natural training. Why do we train in such a way, the art, the adab,the adat and so on is all for the interact between the community. Not only among the Gayong brothers but also to the people outside of the practitioners line. The art that thought fully from the way of thinking to way of bringing themselves among the nation. As many people took it as only the art of fighting , viewing in as a single broad minded ponder. Maybe the nature of the human fighting for survival and from that view many assumed that silat is one of the way of doing it. In silat the scope is more wider , fighting in the sense of everything, the mind, the spirit, the body, to be the better human being and to achieve in many things in life. To live in prosperous and peaceful within the communities of the world and compete to create a better world without hatred or negatives thoughts.

Brotherhood of Persilat

We just refresh the adap and adat when we first join in and agreed to be  Silat Seni Gayong practitioners. The way the adat was perform, the interact between the Guru and the students, the tools that was used in the event and many more, is to reflect the art as an art for bringing mankind to understand themselves  and reminding them of the origin and teaching them to be the greatest living things on earth and for the benefit of all.

Though the modernization of the world as we called it changed the perspective of the people towards it. Thinking that silat and not only silat, other martial arts as well are only the art of combative. A perspective that is out off the railing of teaching that been thought since the ancient times. With the changes in culture of the nation ,making the understanding flowing far from the original application or method of the silat culture. To gain a better understanding of the concept and culture one have to really go deeper into the teaching and not only just a one night stand practitioners. Devoting themselves for the sake of it in bringing and searching for the enlightenment in the teaching.

May we have all the necessary strong heart and mind, body and spirit in our path of seeking the art of silat especially Silat Seni Gayong for better living as a mankind.

Friday, July 12, 2013

Satu Lengan Dua Jengkal



Satu lengan ,dua jengkal, begitulah pepatah Melayu dalam mengkiaskan ilmu beladiri nusantara ini. Ketahui atau tidak dalam keilmuan Silat Seni Gayong wujud akan kaedah ini. Apakah yang diertikan dalam keilmuan Gayong tentang ini? Amat mudah menyebut  tapi apakah rahsia yang diselubungi padanya? Teringatkan sebuah rencana yang pernah disiarkan di TV3 suatu ketika dahulu, tersohor dengan kalimahnya, "Jangan Anda Diselubungi Misteri". Begitu jugalah misteri yang terselubung dalam pepatah ini. Misteri tentang teknik pukulan yang ada dalam Silat Seni Gayong yang berkait rapat dengan langkahnya. Langkah yang meninggalkan dan membawa banyak makna dan pengertian konsepnya. Berdiri seperti Alif, bergerak dalam pengertian yang amat rahsia, berlingkar dalam ruangan yang penuh tanda-tanya serta keindahan serangan yang amat tepat dan jitu.Serangan yang meninggalkan kesan yang amat dahsyat serta mendatangkan kengerian apabila kaedahnya diperlakukan. Tidak dapat disangkal lagi satu kaedah pertempuran dalam kadar yang amat pantas yang diperlakukan dalam detik yang amat tangkas.

Satu lengan, dua jengkal, begitulah istilahnya. Mulai dari hujung kehujung , dari pertimbangan yang stabil menjadi goyah dengannya. Kelemahan yang dialami amat sukar dibendung, ibarat pokok yang akan layu apabila terkena akan panahannya. Itulah kehebatannya yang menjadi pakaian para hulubalang dahulu dalam mengawal kerajaan Melayu yang amat penuh rahsia suatu masa dahulu.

sekadar gambar hiasan

Bagaimanakah mampu kita mengukur istilah ini? Ukuran yang disembunyikan dalam kiasan pepatah Melayu ini.Dalam ukuran inilah adanya jarak pukulan,adanya sasaran,adanya kelajuan,adanya ketangkasan dan pelbagai lagi yang setiap anak yang bergelar Gayong perlu fahami.Perlakuan serangan pada kadar jangkaan ukuran pada tubuh dan ruangan yang akan menyebabkan kelemahan.

Keilmuan yang perlu digali sebagai bekal perjalanan perantau dalam mengenal alam ini. Berdiri dalam "alif ", mati dalam "mim", bergerak dalam" dal ",berlingkar dalam langkah "lam alif" alam kehidupan makhluk. Turun dari langit jatuh kebumi, singgah seketika diawan yang berdomba sebelum kepenghujung pengembaraannya.Langkah yang disisip tanpa terawang,mengelak dari tiupan bayu durjana, agar tidak terlalai.

Panahan yang terkena bisa mengegarkan alam yang berdiri ini dan mula mengingat akan asal jadinya dengan penuh keinsafan. Gerakan sasaran yang mudah difahami,mudah diapplikasi sertai dengan langkah tapak yang perlukan latihan yang berulangkali agar ia bisa berdiri pada titik "mim".

Berkisar pada silat apakah pengertiannya? Seni pula apakah ia? Silat secara dasar dan fahaman yang ringkas diistilahkan banyak-banyak manakala Seni kadang-kadang dan Gayong tentulah jarang sekali kedengaran. Begitu jugalah dengan ikatan bengkong yang ada dalam Silat Seni Gayong. Suatu gambaran penilaian akan keilmuan Gayong ini, bukan pelajarannya.

Maka marilah kita bersama mencari keserasian keilmuannya dalam istilah satu lengan,dua jengkal ,agar kita memahami Silat Seni Gayong ini.

Semoga kita diberkati.