Thursday, November 3, 2011

Pertabalan Dalam Silat Seni Gayong


Pertabalan Arwah Cikgu Siti Kalsom Dan Arwah Razali Salleh Pada Tahun 1989

Pertabalan dalam konteks Silat Seni Gayong adalah pengurniaan sandang-sandang samada berjawatan mahupun kegurulatihan mahupun adat. Sebagai contoh sandang adat dikenali atau digelarkan sebagai Waris Beradat manakala contoh sandang kegurulatihan adalah Khalifah Muda.Ada juga sandang yang dikurniakan kepada ahli-ahli politik atau penjawat jawatan dalam kerajaan atau orang yang berjasa kepada masyarakat. Kesemua sandang-sandang ini dikurniakan dalam majlis adat-istiadat yang amat dijaga tertibnya.

Pada masa hidupnya Arwah dato Meor Abdul Rahman , setelah siapnya balai adat di Taiping, segala majlis adat dijalankan disitu.

Dalam setiap penyampaian atau pertabalan disediakan alat-alat sebagai memyempurnakan majlis tersebut.Diantara alat-alat yang disediakan adalah:

Kumpulan Nobat yang bertugas memainkan nada sempena majlis pengurniaan pertabalan tersebut mengikut nada nobat yang ditentukan semasa tertib mengambil tapak majlis penyampaian.

Daun sambar yang disediakan sebagai alat untuk melakukan tepung tawar semasa penyampaian yang dilsapukan keatas bahu, kepala dan tapak tangan.

Sebilah Keris yang digunakan untuk menyatakan bahawa pertabalan itu telah dimasyhurkan. Keris ini diletakkan dibahu dan dicium setelah lafaz dilakukan.

Tepung tawar yang disediakan untuk menyatakan bahawa penerima dengan rasminya telah menerima penyampaian pertabalan tersebut.

Kemenyan yang dibakar semasa majlis itu untuk memberikan haruman yang boleh menceriakan suasana.
Sandang-sandang mengikut peringkat yang disampaikan.

Sebelum majlis dijalankan acara mengambil tapak untuk memohon izin menyempurnakan majlis dilakukan. Kemudian barulah dimulakan dengan mengikut peringkat penyampaian.Penerima akan diiringi dengan dua orang pengapit dikiri dan kanannya semasa mengadap untuk menerima pertabalan tersebut dan mereka akan disandangkan dengan anugerah masing-masing dibahu atau pun diletakkan diatas lengan. Semasa ini dilakukan peserta akan ditepung tawar dan diikuti dengan meletakkan keris dibahu dengan lafaznya dan diakhiri dengan ciuman pada keris. Kesemua proses ini diiringi dengan nada nobat pertabalan.

Setiap perserta yang menerima pertabalan ini hendaklah menjaga tata susila semasa memakai sandang tersebut terutamanya apabila mengangkat tanda hormat.Adalah dilarang mengangkat tanda hormat pada seseorang yang taraf sandangnya adalah lebih rendah dari pemakainya. Sekiranya ini berlaku maka secara automatik gugurlah martabat sandangnya dan majlis penyampaian perlu dilakukan semula.

Sekiranya penerima sandang ingin mengembalikan sandang yang diterima , satu majlis penyerahan perlu dilakukan dan ia hendaklah disertai dengan dulang yang bertutup dengan kain kuning dan sandang yang hendak dikembalikan diletakkan diatasnya lalu disampaikan mengikut tertibnya.

Apa pun kebanyakan tertib ini sudah tidak dijaga lagi kerana kemungkinan kekuranganya kefahaman tentang kaedah pertabalan yang sepatutnya. Oleh itu satu usaha untuk mengembalikan nostalgianya haruslah dilakukan agar ianya menjadi kesinambungan akan datang.


Dalam adat tersembunyi  rahsia,
Rahsia yang dijaga sealam dunia,
Pertabalan jangan disia-sia,
Agar kekal  hikmah yang mulia.

Wednesday, November 2, 2011

To Be Or Not To Be



Sharing Knowledge

I have been teaching in many countries. On my odysseys, I found that in order to be a professional instructor we must have certain criteria. Due to several of nationality and behaviour and different culture the pedagogy and techniques of teaching is various. 

In Europe the way of teaching martial arts are more on techniques applications.Most of the practitioners in Europe are keen on mastering the techniques rather than concentrate on the basic movement. In order to coop with the system one must have a very vast knowledge in martial arts of their own discipline and other system too from reading or friendship.

Friendship

A preparation must be made in order to be a very good professional instructor that teaching internationally. One of the criteria that most important is high discipline. As an instructor we must not be late for teaching because this reflexes our attitude towards the art. Punctuality is important when teaching in Europe.

A knowledgeable in the art itself, because most of the European loves to asked questions and the answer must logic to the art that we teach. Most of the application of techniques must be practical in the day life.

Must not forget some of the students deem to test their instructors in terms of knowledge and the ranking that they wearing. Sometimes the tests are just as simple as fitness endurance. I do remember once we have a class at Moscow, the instructor that teaching that day was been challenge by outsider and lucky he managed to overcome the strangers. Then he realized that for the past years he trained Silat Seni Gayong and that art really payoff.

When we teach internationally we must remember that we are the ambassador of our beloved country and our beloved culture and art. We must show the true colours of the art especially in Silat Seni Gayong the adat section. Don’t lead our students to a wrong understanding because this can create a chaos in future and the truth will prevail. Let our student have an open mind and can generate for a better future for the art.

All these must come with strong language proficiency, no matter what your language are the message while teaching can strongly been understood by the students. The language barrier plays a bigger role in teaching and do take a chance to learn more of the language of each country as possible.

The body movement helps a lot while teaching if we are not well verse with the native languages. Not all European country speaks English and not all of them understand English. Do take the opportunity to learn to speak in their native tongue even if it just a single word.

Understanding the culture of the nation is a must in order for us not to make mistake in our behaviour. The adaptation of their culture must be accordingly to our culture for not making us an alien in a different world.

One of the most important things is the legislation of the martial art body of the countries. Most of European countries have their bodies that control the development of the art. If we really to make this as a profession make sure that we registered with the body in order for us to be more professional and upon registration and approval we are eligible to teach for any courses. Not as what people think when teaching internationally make money, yes indeed, but it is not as easy as it look.

If we have a seminar conducted in the countries make sure that we have the authorisation by the municipal concern in order for us to enter or conducting a class there. As a foreigner we need to passed through many procedure and making sure that we are not against the law of the country.

Different country different requirements, if we follow the rules everything will be in order and passing the knowledge in a good order and satisfaction when teaching will pay. Make sure that we are capable and have the authority to be a professional instructor whilst we can spread and share the art that we love.




Tuesday, November 1, 2011

Seni Belian


            Seni Belian adalah salah satu permainan tangan kosong peringkat tinggi.Salah satu lagi pelajaran misteri Silat Seni Gayong.Permainan yang memang tidak pernah dipertontonkan pada khalayak ramai, yang menjadi sebahagian pelajaran rahsia Silat Seni Gayong. Apakah sebenarnya Seni Belian ini.? 

           Adakah yang dimaksudkan dengan belian ini berlian yang menjadi pakaian para wanitakah? Atau ada sebalik makna yang tersirat atas pemakaian namanya.

            Jika kita perhatikan sebutan sahaja sama, tetapi dari segi tulisannya berbeza, jika permata itu ada “R” nya manakala dalam Silat Seni Gayong tiada ” R” nya.

            Banyak sahaja pandangan dan fahaman tentang Seni Belian ini, ada yang mengatakan kaedah koyak mengoyak, merobek dan ada juga yang mengatakan Seni Belian ada dalam permainan senjata. Mana satu kah yang boleh kita ambil.? Semuanya adalah betul, tetapi bagaimana kah Seni Belian dipelajari?

            Adakah mempunyai kaedah tertentu sebagaimana permainan lain.Sudah tentu, kerana kaedah ini ada caranya dan untuk memantapkan ia turut diiringi dengan amalan-amalan tertentu untuk kemantapan permainannya.

            Sebelum kita berkongsi secara mendalam tentang apa Seni Belian ni marilah kita faham apakah yang dimaksudkan dengan belian disini.Dalam konteks Silat Seni Gayong, Seni Belian adalah bermaksud Singa..Jika ianya bermaksud Singa, kaedah yang ada dalam permainannya adalah kaedah memusnahkan lawan ketahap yang sukar digambarkan.Kekuatan yang ditunjukkan yang ada pada Singa adalah amat memeranjatkan dan mengerunkan dibandingkan dengan keluarga harimau yang lain.Dalam keluarga harimau hanya Singa yang melakukan pemburuan berkumpulan dan mempunyai ikatan kekeluargaannya amat kuat.

            Jadi bagaimanakah kaedahnya dalam Silat Seni Gayong? Dalam Silat Seni Gayong, , Seni Belian ini jika terkena pukulannya memang mendatangkan kecederaan yang parah dan boleh membawa maut samada tangan kosong mahupun senjata.Kaedah yang diajar dalam Seni Belian ini adalah kaedah membunuh musuh yang amat mengerunkan.

            Serangan bunuh dari Seni Belian ini hanya dilakukan dengan satu tangan sudah memadai. Sasaran dan serangan yang diterima adalah amat dahsyat dan boleh menumbangkan  lawan dalam kadar yang mengerikan. Serangan-serangan Seni Belian ini menggunakan tangan dan kadar kekuatan  serangannya amat kuat sehingga tempoh masa serangannya amat singkat.

            Walau apa pun semua ini mahulah dituntut agar difahami kaedah sebenarnya dan juga agar tidak hilang salah satu pelajaran yang menjadi misteri pada anak-anak Gayong keseluruhannya.Agar kesinambungan ilmu Gayong itu dapat diteruskan dari satu generasi ke generasi yang seterusnya.

                                                      “ Mencari Kualiti Dalam Kuantiti”


                                              Serangannya bisa bukan kepalang,
                                              Binasa tubuh jika terkena,
                                              Siapa terkena memang malang,
                                              Seni Belian ampunya  angkara.

Sunday, August 14, 2011

Quality or Quantity



            At present in Silat Seni Gayong we can overcome with various high ranking personnel. It is very common nowadays to meet with personnel with “Bengkong Pelangi Kuning” and” Bengkong Hitam Harimau Pelangi Chula Sakti”.

            Yes! Life has change, I admit, and the systems have changed too. I still remembered during the era of the late founder it is very rare to come across all this. Because of the rareness some people said , “Hitam, jarang-jarang , Kuning , kadang-kadang, Merah, banyak-banyak”, its brought a meaning that the quality of the ranking are really control and only a qualified person are awarded with it.

            If compare too at present the systems are totally out of control and the awarded system can be mentioned as cronyism , and this systems create chaos in the whole organisation because quantity supersede quality. What went wrong? Are we to eager of having this kind of structure or such a system should be made to comply to the rapid growth or it is very important to certain agendas. Too many questions will be circling in our mind regarding this matter and the most important things, are we really caring and finding a solution on our part to help solved the problem. As small as upgrading ourselves at least if we are really care. What else can we do, we had an administrator who are more should aware of the situation and their responsibilities are high when been elected in an annual general meeting.  And well hoping that the “adat” section and the “gurulatih” section play a role to stop all this nonsense. As far as I know the hierarchy, should be the “adat”,the “gurulatih” and the administrator, not the other way around.

            Yes, there is a steps been organised by the organisation to upgrade the quality, such as organising an instructor courses or seminars and that is great. Sorry to say the feedback from the ground roots remarks that the seminar is not up to the standard, and this remarks came from the participants. What went wrong? Are we really prepared for these kind seminars and are we really can fulfilled all the desire.

             It is normal, there is always pro and con but no matter what is the comment we should not stop working to upgrade the quality and a solution should be made. Anyway I salute everyone who had put their effort to maintaining the quality of Silat Seni Gayong and to the administrator whether it is from “adat”, “gurulatih” and “pentadbiran” for their struggle for conveyed all the desire of the members in maintaining Silat Seni Gayong as the superior martial arts of the Malay and a guidance an example to other Malay martial arts. Cheers.

                                              Seni Gayong seni asli,
                                              Mainan oleh putera dan puteri,
                                              Mari kita kekalkan budaya ini,
                                              Agar seninya tetap berkualiti.

Monday, August 8, 2011

Kesan Seni Gayong

            Kita sering mendengar yang dikatakan seni dalam Silat Seni  Gayong. Tetapi adakah kita pernah merasa atau ditunjukkan cara atau kaedahnya dalam permainan yang dikatakan seni ini. Banyak sahaja video yang di uploadkan di dalam internet tentang Silat Seni Gayong tapi jarang sekali kedapatan video tentang seni dan kalau ada pun adalah terlalu sedikit dan mungkin kita sendiri tidak mengenal pastinya.

             Kalau dulu bermain dibibir gurulatih kita mengatakan bahawa Seni Kuncian Gayong ini boleh memengsankan penyerangnya dan bagi yang bertuah dapat merasa maupun melihat teknik ini dilakukan.Melihat dan merasa adalah suatu keadaan tetapi melakukannya agar ia menepati sebagaimana tekniknya itu yang sukar.Kekadang kita mencuba berulang kali masih gagal, tetapi “training makes perfect provided we have the correct instruction and knowledge”.
Kesan Pengsan Kuncian Gayong Tangan Kosong


             Mudah untuk menyatakan tetapi amat sukar untuk melakukan, tetapi tidak mustahil jika sudah menguasainya mudah sahaja applikasinya, apa yang penting formula tentangnya. 

Kesan Pengsan Seni Kuncian Simbat Gayong

             Apa yang sering terjadi semasa latihan adalah seni dalam sendi, maksudnya dalam melakukan kuncian misal kata kilasan sendi digunakan untuk memudah melakukannya.Tertanya kita, jika kita lakukan dengan satu jari untuk mengilasnya boleh atau tidak? Persoalan ini bermain diminda kita apabila kita banyak membaca atau medapat info tentang seni pertahanan ini.

           Ternyata apabila dikembangkan sedikit memang kita boleh melakukannya tanpa kekuatan yang penuh. Mula lah kita merasakan satu nikmat tahap yang kita capai tetapi masih ada lagi tangga yang perlu kita naiki.   Bermula dengan kedua tangan, kita mengorak langkah dapat memengsankan penyerang hanya  memadai dengan pegangan jari sahaja  maka meningkat kepada sentuhan jari pula, kemudian dengan hanya  penggunaan satu tangan dan sebagainya. 

Rupa Muka Sebelum Kuncian Gayong
Rupa Muka Setelah Kuncian Gayong- Terbit Darah Dari Liang Roma


            Hasil dari semua ini banyak keputusan yang kita perolehi dari segi fizik dan kimianya. Apa pun yang kita capai itu adalah atas usaha kita, berkat pembelajaran yang kita terima dan mudah-mudahan dapat diwarisi generasi seterusnya agar ia berkekalan dan kualitinya terjaga.Secara dasarnya untuk menguasainya tidaklah semudah dan seindah menyatakannya, bergantung kepada kita yang berlatih untuk penguasaannya, semuanya atas sejauh mana komitmen kita terhadapnya. Yang penting disini berkatnya kerana apa sahaja dalam Gayong ini adalah berkatnya.Amin.

                                              Seni Gayong turunan Wali,
                                              Penuh dengan hikmat mulia,
                                              Seni asli seni sejati,
                                              Dizahir disusul ilham bermula.

Sunday, August 7, 2011

Tapak Gayong


            Whenever we started training Silat Seni Gayong we are featured on Tapak Gayong. Why is the term Tapak Gayong is so significant to the disciple of the art? Tapak Gayong can be defined as a step or movements for defending or securing an attack or a movement applied like an exercise for the practitioners to understand the concept and philosophy of the entire art in the martial defending systems.

Tapak Gayong In Seni Keris

             In Tapak Gayong there lies a movements or footwork as the Malay term it as Tapak Tiga. What is Tapak Tiga? Tapak Tiga can be means by footwork or steps that followed the concept of the pyramid or triangle position. No matter the position are, this concepts or philosophy of the foot will applied on any movements of application? Whether we are positioning ourselves sideways parallel or the other way around this Tapak Tiga plays a significant to any movements in defending or avoiding.

Tapak Tiga In Tapak Gayong

Tapak Tiga In Tapak gayong

Students Under training The Tapak Tiga In Tapak Gayong

             From this basic stepping the motion of the steps were be expended into another type of steps. What the most important here is one who really understands of the movements and the application in the whole of the entire defence method.

Tapak Gayong In Knee Position

            The application of Tapak Gayong really builds the confidence in applying the techniques consist of “Serangan Maut or Seramgan Harimau” either the” Seni Tapak Kunci Mati”.With a correct Tapak Gayong the used of hand and leg will be easy and application of this natural human weapons will ease in defending and accuracy of each movements.Those featured are expended in mastering the steps in the choreographed method as we term it as “Seni Tapak Kunci Hidup”. From there we can really identified the application of the steps are correctly apply in defending or avoiding from any angle of unexpected attack. In a presents of mastering this maybe take the whole life and that’s why a constant training are very important.

Tapak Gayong Securing A Seni Tapak Kunci mati

Tapak Gayong Application In Serangan Maut or Serangan Harimau

            Understanding Tapak Gayong and mastering the concept of the steps will create a terms as Silat Seni Gayong named it as “Seni”. What can be defined as seni? In the term of Silat Seni Gayong , seni  is an art of fine that cannot be described but only to feel off. For example with a correct seni langkah without much energy we can turned an attack, and the application of seni might be jeopardising the attacker.

            Tapak Gayong is such important in order to move further to the next round and is a guide for any practitioner in preparing their master ship in Silat Seni Gayong. Constant training without failed and a knowledge guide by the masters will create the quality of the next generations of Silat Seni Gayong. Therefore everyone must infuse the spirit of the warrior. Cheers.

                                            Tapak Gayong menjadi misteri,
                                            Dalam terang menjadi gelap,
                                            Gali lah gali sehingga menjadi,
                                            Agar seni tidak malap.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...